Lees net bij http://www.etoc-taalwerkplaats.nl/Taaltrajecten/Tekstbegrip.html dat ‘begrijpend lezen bij uitstek een vakoverstijgende vaardigheid is: leerlingen worden voortdurend met allerlei teksten geconfronteerd. Voor taalzwakke leerlingen is het moeilijk om de leesstrategieën die ze bij Nederlands hebben geleerd in te zetten tijdens de vaklessen.’ Op HP zijn er plannen om ‘verbonden Daltonuren’ te gaan geven. Als ik het goed begrepen heb is het dan mogelijk om met een ander vak samen te werken. Het zou mooi zijn als Nederlands dan meer zou kunnen samenwerken met Geschiedenis en Maatschappijleer. Zou vooral op leesgebied duidelijk kunnen maken dat de leesstrategieen die ze aangeboden krijgen ook gebruikt kunnen worden bij andere vakken.
Posted under vakoverstijgend
This post was written by sonjanederlands on januari 23, 2010
…zodat zichtbaar is dat je taal niet in een lokaal leert en verder niet gebruikt, dat je voortdurend dat wat je leert kunt toepassen op school bij andere vakken, maar ook zeker in de maatschappij,in het dagelijks leven.
helemaal eens, mooie aanvulling!
dat is dus weer een goed plan. En daar is ook al veel van. alleen moeten we het nu eens gaan doen.