Ik koppel zelf graag vakonderdelen aan elkaar. Dat het vak Nederlands onderdelen als schrijven, lezen, spelling en spreken uit elkaar haalt en apart aanbiedt, vind ik op zijn zachtst gezegd merkwaardig. In Levende Talen maart 2010 worden in het artikel ‘Praktisch Nederlands’ schrijven en lezen aan elkaar gekoppeld. Een volgens mij onmisbaar stel… ‘De koppeling van deze onderdelen is uitermate belangrijk. De kern van goed schrijfonderwijs is wat een schrijver leert van de reactie van de lezers van zijn tekst – de feedback die de schrijver krijgt’.
In het artikel wordt wel wat grappigs gezegd: Deelnemers aan een taaltrainigscursus herkennen wel vaak slecht geschreven teksten, maar ze hebben vaak niet door dat hun eigen teksten ook geregeld moeilijk leesbaar zijn! Volgens mij ook heel herkenbaar bij onze leerlingen (en collega’s..). Taaltrainers laten ze in groepjes sleutelen aan een tekst om hem leesbaar te krijgen en de volgende stap is om dit ook toe te passen in eigen teksten. Wij hebben net in groepjes leerlingen in Havo 4 krantenartikelen laten schrijven. Daarbij kregen leerlingen naast een individueel cijfer ook een groepscijfer. Ze mochten elkaar helpen bij het schrijven van teksten, wat ze overigens fantiek deden. Dit blijkt dus een goede stap in de richting…
Posted under vakoverstijgend
This post was written by sonjanederlands on februari 26, 2010