sorteertaken

Vandaag de eerste les gegeven in het kader van ons onderzoek. De leerlingen uitgelegd wat sorteertaken zijn, daarna via directe instructie ingeoefend. En ik werd gaandeweg enthousiast. De leerlingen waren heel actief. Ze vinden het prima om de begrippen op post-its geschreven, bij elkaar te leggen. Ze gaan er met elkaar over in gesprek. Ik heb ze ook de rijtjes van de andere leerlingen laten zien. Daar ontstonden ook discussies over. Waarom leg je nou die begrippen bij elkaar? Aan het eind van de les nog even nagepraat met een paar leerlingen. ‘Ik ben nu meer bezig met de tekst’ kreeg ik van een leerling terug en ‘het is leuker’. Precies wat ik meestal ook bereik met reciprocal teaching. Maar deze sorteertaken zijn veel minder ‘arbeidsintensief’ en veel beter te doen met een grote groep leerlingen. Ik ben benieuwd naar de volgende lessen. Hoe lang blijft dit leuk en geeft het ook echt beter resultaat? Wordt vervolgd.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on mei 30, 2011

Tags:

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Next Post:
Previose Post: