Ik las in de krant een bericht dat leerlingen op de basisschool nog aardig goed spellen en dit langzaam weer kwijt raken op het voorgezet onderwijs. Ik heb dit artikel gebruikt voor begrijpend lezen in havo 5. Met de leerlingen heb ik kort dit artikel doorgesproken. De meeste leerlingen herkenden zich wel in deze bevindingen. Volgens hen kwam dat vooral doordat ze er niet meer mee oefenen. Ik heb net twee jaar les gegeven in de onderbouw v.o. en daar viel het me juist op dat er in het boek zoveel aandacht was voor spelling. Ik denk eerder dat het de transfer is waar geen aandacht aan besteed wordt.. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp.
Ik heb de leerlingen een journaal-item over dit bericht laten maken. Ze mochten hierbij tussen de 10 en 15 zinnen gebruiken. De leerlingen gingen direct in tweetallen aan de slag. Ze lezen zo intensief het bericht – dat ging nu eigenlijk vanzelf. hoefde ik niets aan te doen. En ze zagen zelf ook al heel snel dat dit natuurlijk alles te maken had met samenvatting. Ik wilde de leerlingen de verschillende ‘uitzendingen’ met elkaar laten vergelijken, maar dat is vrij lastig. Daarvoor moet je het eigenlijk op papier hebben. Dus: leuke werkvorm, heel activerend (vanwege de presentatie de ze te wachten staan, gaan ze direct aan de slag), in tweetallen hebben ze het over kernzinnen, maar lastig na te bespreken.
Twee vervolgactiviteiten die ik daarom binnenkort ga uitproberen:
- drie van die journaal-items op papier zetten en op volgorde laten leggen: welke is de beste en waarom?
- leerlingen filmpjes laten maken waarin ze echt het journaal oplezen en andere leerlingen (drie) filmpjes met elkaar laten vergelijken aan de hand van het oorspronkelijke bericht. Leerlingen kunnen zo die filmpjes terugkijken.
Posted under activerende didactiek, lessen
This post was written by sonjanederlands on september 6, 2010