En nog een mooi moment gisteren. Vwo 5 heeft een SE tekstbegrip. Ze maken een eindexamen havo. Bij het inleveren vraagt Nienke of ik ook haar woordweb wil hebben. Ik ben blij verrast…. Een paar lessen terug heb ik het maken van een woordweb met ze gedaan. Het aangeboden als een manier om je echt goed bezig te houden met de tekst. Zo doorzie je de structuur. Verbanden worden duidelijk en het dwingt je om kernzinnen eruit te halen. Ik heb het zelf een paar keer uitgeprobeerd en ik had zelf ook het gevoel dat ik meer grip op de inhoud kreeg. Nog beter de structuur van de schrijver doorhad. Heel even met haar gefluisterd: hoe vond je het? Heeft het je geholpen. Ze wil er veel over vertellen, maar de rest is nog aan het werk. ‘Ik was wel bang dat ik te weinig tijd had, juf. Maar dat viel mee. En ik zag nu wel heel snel waar wat stond’. Ik heb het nagekeken inmiddels. Van het eindexamen heeft ze slechts 1 vraag fout. Eindcijfer 7.8. Heerlijk. Dat geeft mij weer de moed om verder door te gaan met te kijken of dat maken van een woordweb een goede werkvorm is om begrijpend lezen aan te leren.
Posted under Geen rubriek
This post was written by sonjanederlands on november 3, 2011
Goed gedaan Sonja
De leerlingen mogen blij met je zijn
Collega’s ook trouwens.