Het blijft me verbazen dat ik zoiets simpels als het verschil tussen een feit en een mening als docent blijf onderschatten. Natuurlijk kennen ze het verschil tussen een feit en een mening. Heel braaf lepelen ze dat verschil op. Ze vinden het zelf ook te simpel voor woorden. Maar dan krijgen we discussie over de mening van de schrijver.. of is het toch een feit? Het gaat om de zin ‘Toch maakt men zich in de Kamer druk om een bijzaak.’ Heel veel leerlingen herkennen in deze zin geen mening. ‘De Kamer maakt zich toch druk?’. We zoomen in op ‘bijzaak’. Pas als ik zeg dat ik het een hoofdzaak vind dat je je boeken bij je hebt en de leerling dat vast een bijzaak vindt, gaat het lichtje branden. O ja, daar kun je verschillend over denken.
Nu ben ik op zoek naar hoofdgedachtes uit de examenbundel. Kijken of ik nog meer meningen tegenkom van schrijvers, zodat ik kan inzoomen op de woorden die het een mening maken. Kijken of het helpt..
Posted under Geen rubriek
This post was written by sonjanederlands on november 5, 2012