Vrijdag de laatste examentraining gegeven aan 6 vwo. Eerst was ik van plan de drie uur die me gegeven zijn te gebruiken voor het maken van een examen. Maar dat was de eerste keer niet echt een groot succes. Nabespreken lukt bijna niet meer als de leerlingen drie uur intensief bezig zijn geweest. En ik heb te lang daarna les om in de les effectief te bespreken. De tekst is alweer vergeten en de antwoorden zijn niet meer zo heel belangrijk.
Het wordt ook steeds moeilijker de leerlingen te motiveren zo vlak voor het examen, want ze denken het nu wel te kunnen die samenvatting en tekstbegrip. Er zijn vakken waar ze meer moeite mee hebben.
Daarom heb ik het deze keer gezocht in differentiatie en keuze. Dat motiveert altijd beter. Ja, ik had een examen gekopieerd voor degenen die dit graag wilden. Ik had ze ook beloofd dit voor ze na te kijken, met cijfer en tips voor verbetering. Voor de hele goede leerlingen had ik een opdracht waarin ik ze lesmateriaal liet ontwerpen: zij moesten een sorteertaak bedenken bij een examentekst. En ik ging met een groepje aan de slag die met mij samen een tekst met vragen zouden doornemen. Uiteindelijk kozen rond de 12 leerlingen voor mijn instructie, een klein groepje voor de sorteertaken en de rest ging aan het examen.
Heerlijk om met een kleinere groep (op de gang) te werken, alleen maar meiden en een rare tekst over feminisme. Ik liet ze de tekst in een schema zetten (een woordweb) om grip te krijgen op de structuur. Samen kregen we ook een heel gesprek over de tekst. Een ontspannen, hardwerkende sfeer en na afloop ook nog de verzuchting dat ze hier echt wat aan hadden en zin kregen om het thuis te gaan proberen. Ook de leerlingen met sorteertaken deden het goed. ‘Best moeilijk hoor juf’, ze hadden er een flinke uitdaging aan gehad en wilden hun werk de volgende les zelf presenteren aan de rest van de klas. Heerlijk.
Terug in de klas waar de leerlngen aan het werk waren met een examen, werd ik weer op mijn plek gezet. De leerlingen die in drie uur een examen zouden maken, hadden het niet heel serieus genomen. Wat kletsen, wat met een ipad geklungeld, hun telefoons… zucht….
Posted under CSE, Geen rubriek
This post was written by sonjanederlands on april 7, 2013