Echt leren lezen of leren vragen beantwoorden

Wat fijn dat Marc Oorstendorp weer eens de strijd aan gaat met het CSE Nederlands. In NRC Handelsblad van 18 mei pleit hij voor meer open vragen, voor ruimte voor de nuance als lezer. Hij laat zien dat bij tenminste twee meerkeuzevragen meerdere antwoorden te verdedigen zijn en ik ben van mening dat er in het vwo examen zeker meer meerkeuzevragen zijn die ter discussie staan.

Ik voel me als docent Nederlands soms een beetje een Don Quichotte. Ik wil leerlingen graag teksten leren lezen, laten begrijpen. Ik wil dat ze er kritisch bij blijven, nadenken over wat de schrijver zegt. Wat vinden zij er zelf van? Maar het Cito werkt me hierbij flink tegen, net als die commerciĆ«le examentrainingenbureaus en ook veel collega’s zijn fan van het zoekende lezen om leerlingen maar een goed antwoord te laten geven op de vraag. Bij Moderne Vreemde Talen is dit zelfs de strategie die leerlingen aangeboden krijgen. Verbijsterend, moet je teksten in een andere taal niet gewoon ook begrijpen? Het is soms om moedeloos van te worden. En eerlijk gezegd laat het me ook wel eens aan mezelf twijfelen. Ben ik hier wel geschikt voor?

Uit verslag van de vergadering van de sectie Nederlands van de VVL blijkt tot mijn verbijstering geen enkele discussie gevoerd te zijn over de meerkeuzevragen. Net of het antwoord op een meerkeuzevraag altijd goed is, eenduidig is. Dus ook vanuit onze eigen geledingen komt hierop geen enkel protest.

Marc Oostendorp geeft mij als docent weer net dat zetje dat ik nodig heb om toch door te zetten. Ik heb het bericht uitgeknipt en hang het op mijn prikbord. Als reminder. En als aanmoediging om niet op te geven.

Posted under CSE

This post was written by sonjanederlands on mei 19, 2013

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post