Heel langzaam aan zie ik wat meer leerlingen een andere houding aannemen tegenover tekstbegrip. Voor een presentatie die ik binnenkort moet houden, heb ik een leerling uit mijn havo 5 klas gevraagd of ze kon opschrijven wat zij veranderd had aan het lezen van teksten. Dit was haar reactie:
Hoi Sonja,
Eerst las ik alleen de tekst door, zonder iets te onderstrepen. Ik was dan blij dat ik de tekst helemaal uit had gelezen en ging door naar de vragen. Maar van de vragen snapte ik niks. Toen moest ik alsnog weer delen van de tekst gaan lezen.
Toen ben ik tijdens het lezen dingen gaan onderstrepen. Zoals kernzinnen, hoofdgedachtes, signaalwoorden. Ik ben er ook dingen bij gaan schrijven, zoals een opsomming of voorbeeld. Zo had ik het een paar keer geoefend. Maar bij de toets had ik een 3.9. =(
Vervolgens heb ik de toets besproken. Dat heeft erg geholpen, omdat ik kon zien wat ik fout deed. Ik had bijvoorbeeld mijn woordenboek niet gebruikt en gewoon doorgelezen bij de tekst, terwijl ik het niet begreep. Toen ben ik thuis weer gaan oefenen. Ik heb bij de tekst weer dingen onderstreept.
Maar ik heb ook bij elk stukje alinea geschreven waar het over ging, streepjes gezet waar een nieuw stukje begint en meer gekeken naar wat de alinea’s met elkaar te maken hadden. Dit heb ik ook gedaan bij mijn herkansing. Ik deed erg lang over de tekst. Maar toen ik bij de vragen kwam, kon ik alles snel beantwoorden. Ik ben ook erg blij met mijn 6.4. =)
De grootste verandering voor mij is, om zo uitgebreid de tekst te lezen. Maar het is wel goed. Als ik eerst snel de tekst uitlees en pas bij de vragen ga nadenken, dan kan ik de verbinding niet meer leggen. Door al na te denken als ik de tekst lees, kan ik de vragen makkelijker beantwoorden.
Groetjes,
Je kunt je zeker wel voorstellen dat dit mijn dag helemaal goed maakte…
Posted under Geen rubriek