Op weg naar een taallab

Leuk artikel over een taallab in Levende Talen van juni 2011. Een langgekoesterde wens bij ons op school, onder de naam ‘taalatelier’. Het is ons als sectie Nederlands helaas nog steeds niet gelukt om een plek in de school van de grond te krijgen waar leerlingen terecht kunnen met al hun schrijf- en leeswerk. Of zoals het in het artikel staat ‘Een inspirerende omgeving waarin leerlingen op alle mogelijke gebieden bezig zijn en experimenteren met taal’. Ik ga toch maar weer eens proberen me er hard voor te maken. Het zou prima passen binnen ons taalbeleid.

Posted under taalatelier, taalbeleid

This post was written by sonjanederlands on juni 29, 2011

Reageren?

Artikel examentraining Leven Talen

Net de examens achter de rug en dan een artikel over examentraining lezen in Levende Talen van juni 2011. Een licht gevoel van teleurstelling kan ik niet onderdrukken. Jammer dat dat niet wat eerder verscheen. Ik hoop dat het me lukt dit goed te bewaren, want ik heb dit jaar ook voor het eerst een examentraining moeten verzorgen en dat viel niet mee. Daar kan ik mezelf nog veel in verbeteren. Ik hoop ooit nog op scholing, maar elke tip is welkom. Al leveren de tips in het artikel niet heel veel nieuwe inzichten op. Met ‘hardop denken’ ben ik al een tijd bezig. Ook het in groepen bespreken van elkaars werk doe ik al. Functies van alinea’s aanleren blijft lastig, ook met een puzzelopdracht (tekst in stukken knippen en goede volgorde laten bepalen). Maar het is fijn dat het allemaal weer eens op een rijtje staat.

Posted under CSE, Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on juni 29, 2011

Reageren?

eindexamen klaar

Het zit erop. Nou bijna dan, ik heb nog twee of drie herkansers. Gisteren een spannende dag. ‘s Ochtends de norm bekend. Ik haalde even opgelucht adem: een norm van 1.3. Het eindexamen viel me bij het nakijken toch tegen. Tekstbegrip ging goed, maar de samenvatting was een ramp. Weer veel goede voornemens voor volgend jaar dus. Ondanks mijn intensieve speurtocht naar tekstbegrip, nog steeds niet het resultaat dat ik graag wil. Volgend jaar dus met volle vaart weer vooruit. Gelukkig weer veel bijgeleerd: sorteertaken, diagnosticeren.. Genoeg om mee verder te gaan. Het meisje waar ik kort voor het examen nog intensief mee gewerkt heb, had gelukkig een 7.0. De leerlingen die geinvesteerd hebben, hadden gelukkig rendement.

De open vragen waren in de klas waar ik daarmee bewust aan de slag ben gegaan wat beter gemaakt dan vorig jaar. Daar ga ik dus zeker mee verder. Fijn dat je in het onderwijs elk jaar weer het gevoel krijgt dat je straks opnieuw mag beginnen. Genoeg goede voornemens in ieder geval.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on juni 17, 2011

Reageren?

sorteertaken

Vandaag de eerste les gegeven in het kader van ons onderzoek. De leerlingen uitgelegd wat sorteertaken zijn, daarna via directe instructie ingeoefend. En ik werd gaandeweg enthousiast. De leerlingen waren heel actief. Ze vinden het prima om de begrippen op post-its geschreven, bij elkaar te leggen. Ze gaan er met elkaar over in gesprek. Ik heb ze ook de rijtjes van de andere leerlingen laten zien. Daar ontstonden ook discussies over. Waarom leg je nou die begrippen bij elkaar? Aan het eind van de les nog even nagepraat met een paar leerlingen. ‘Ik ben nu meer bezig met de tekst’ kreeg ik van een leerling terug en ‘het is leuker’. Precies wat ik meestal ook bereik met reciprocal teaching. Maar deze sorteertaken zijn veel minder ‘arbeidsintensief’ en veel beter te doen met een grote groep leerlingen. Ik ben benieuwd naar de volgende lessen. Hoe lang blijft dit leuk en geeft het ook echt beter resultaat? Wordt vervolgd.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on mei 30, 2011

Tags:
Reageren?

lezen in alle vakken

Van de week het opdrachtenboek ‘Lezen in alle vakken’  http://cedgroep.live.colours.nl/ced-webwinkel/voortgezet-onderwijs/lezen-in-alle-vakken.aspx  besteld. Ik had gehoopt dat het misschien wat was voor onze school in het kader van ons taalbeleid. Maar ik heb het net gelezen en vind het teleurstellend. Weer meer van hetzelfde. Leerlingen moeten weer kijken naar titels, alinea’s, tussenkopjes, enz. Volgens mij zit het er meer in dat leerlingen niet stilstaan bij stukjes tekst, niet samenvatten wat ze gelezen hebben, niet nadenken over wat ze gelezen hebben, niet stilstaan bij moeilijke woorden, zich niet afvragen wat de schrijver aan het doen is, wat hij/zij precies bedoelt, wat voor soort tekst het is. Ik had vorige week nog een leerling uit havo 5, vier dagen voor het eindexamen. Ze vroeg of ik alsjeblieft nog een uurtje met haar wilde oefenen. Een op een heb je wat meer de mogelijkheid om te kijken wat er gebeurt. Dat is de moeite van het inleveren van je eigen tijd meer dan waard. In gesprek met haar over de gelezen tekst schrok ik behoorlijk. Ze kan al die dingen als titels, alinea’s enzovoorts moeiteloos opnoemen. Geen probleem. Kernzinnen wordt al veel lastiger, maar waar ik vooral van schrok is dat er in haar hoofd zo weinig leek te gebeuren. Ik vroeg bijvoorbeeld waar ze aan dacht bij de titel. ‘Aan niks’. Wat ze wist van ‘privacy’ (daar ging de tekst over). ‘Goh, nooit over nagedacht’. Ze leest de woorden weg, zonder erbij na te denken. ‘Goh, ik heb nooit zo nagedacht over een tekst’.  Ik heb haar aangeraden nog een paar teksten met een van haar ouders te gaan lezen en daar samen over te praten. Ik hoop dat ze dat nog gedaan heeft. Ik ga straks haar examen nakijken… en ik zit weer vol goede voornemens voor mijn volgende examenklas.

Posted under Geen rubriek, vakoverstijgend

This post was written by sonjanederlands on mei 21, 2011

2 reacties

elektronisch bord

Ik heb afgelopen vrijdag in een computerlokaal gekeken naar de extra toepassing van Nieuwsbegrip www.nieuwsbegrip.nl. Zij hebben (jammer genoeg nog alleen voor de laagste twee niveaus) een extra toepassing gemaakt voor het elektronische schoolbord. Ik heb zelf nog niet zo’n bord in mijn lokaal helaas, maar was wel heel nieuwsgierig. Vandaar naar het ict-atelier gegaan. En ik was behoorlijk enthousiast. Wat een mooi begin. Met wat doorzetting zou het nog gaan lukken om als docent echt te laten zien hoe een tekst is opgebouwd. De teksten zijn onzichtbaar en jij kunt teksten zichtbaar maken voor de leerling door op de betreffende tekst te ‘klikken’ (of hoe noem je dat op een elektronisch bord?). Dus je kunt bijvoorbeeld alleen de titel zichtbaar maken, of de tussenkopjes of de afbeeldingen (het ging om ‘voorspellen”). Erg leuk. Je kunt woorden markeren, de tekst per zin zichtbaar maken. Het is alleen nog niet gelukt om zinnen of alinea’s te wisselen. Wel hebben we zelf kernwoorden ingetypt en die kun je als sorteertaken bij elkaar schuiven. Heel erg leuk om met een klas aan de gang te gaan. Ik ben benieuwd naar het vervolg..

Nu alleen nog kijken of we als Nederlandse sectie de beschikking kunnen krijgen over een elektronisch bord. Dat wordt een uitdaging…

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on mei 21, 2011

Reageren?

sorteertaken

Een deel van de onderzoeksgroep Nederlands gaat aan de slag met het ILO-ontwerp van Lotte Vermeij over ‘het verbeteren van tekstbegrip door middel van sorteertaken’. Het drukt me maar weer eens met mijn neus op de feiten: er zijn echt meer manieren om leerlingen beter grip op de tekst te laten krijgen dan alleen vragen te laten beantwoorden bij een tekst. Ik ga hier zeker mee aan de slag.

http://ilo.publication-archive.com/accept?cont=dUReEFxWSFAR

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on mei 10, 2011

Reageren?

leerling aan het woord

Heel langzaam aan zie ik wat meer leerlingen een andere houding aannemen tegenover tekstbegrip. Voor een presentatie die ik binnenkort moet houden, heb ik een leerling uit mijn havo 5 klas gevraagd of ze kon opschrijven wat zij veranderd had aan het lezen van teksten. Dit was haar reactie:

Hoi Sonja,

Eerst las ik alleen de tekst door, zonder iets te onderstrepen. Ik was dan blij dat ik de tekst helemaal uit had gelezen en ging door naar de vragen. Maar van de vragen snapte ik niks. Toen moest ik alsnog weer delen van de tekst gaan lezen.

Toen ben ik tijdens het lezen dingen gaan onderstrepen. Zoals kernzinnen, hoofdgedachtes, signaalwoorden. Ik ben er ook dingen bij gaan schrijven, zoals een opsomming of voorbeeld. Zo had ik het een paar keer geoefend. Maar bij de toets had ik een 3.9. =(

Vervolgens heb ik de toets besproken. Dat heeft erg geholpen, omdat ik kon zien wat ik fout deed. Ik had bijvoorbeeld mijn woordenboek niet gebruikt en gewoon doorgelezen bij de tekst, terwijl ik het niet begreep. Toen ben ik thuis weer gaan oefenen. Ik heb bij de tekst weer dingen onderstreept.

Maar ik heb ook bij elk stukje alinea geschreven waar het over ging, streepjes gezet waar een nieuw stukje begint en meer gekeken naar wat de alinea’s met elkaar te maken hadden. Dit heb ik ook gedaan bij mijn herkansing. Ik deed erg lang over de tekst. Maar toen ik bij de vragen kwam, kon ik alles snel beantwoorden. Ik ben ook erg blij met mijn 6.4. =)

De grootste verandering voor mij is, om zo uitgebreid de tekst te lezen. Maar het is wel goed. Als ik eerst snel de tekst uitlees en pas bij de vragen ga nadenken, dan kan ik de verbinding niet meer leggen. Door al na te denken als ik de tekst lees, kan ik de vragen makkelijker beantwoorden.

Groetjes,

Je kunt je zeker wel voorstellen dat dit mijn dag helemaal goed maakte…

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on april 11, 2011

2 reacties

differentieren

Gisteren een prima les met havo 4. Op de basisschool werkte ik dagelijks met instructiegroepen. Na de klassikale  instructie ging ik met een groep leerlingen aan het werk, terwijl de rest van de klas zelf aan het werk ging. Ik vroeg me af waarom ik dat eigenlijk niet meer deed op het voortgezet onderwijs. Gisteren daarom zelf leerlingen ingedeeld in groepen van 3. In iedere groep had ik iemand ingedeeld die een hoog cijfer had gehaald voor het SE tekstbegrip en ik stelde zelf een groep samen met leerlingen die een onvoldoende hadden gehaald. De leerlingen gingen zonder morren in de groepen zitten. Dat vond ik op zich al opvallend (ik werk op een daltonschool, dus dat zal er ongetwijfeld positief aan bijdragen). De leerlingen met de hoge cijfers riep ik bij me (ik heb ze overigens niet verteld dat dat de reden was..) en maakte ze tot ‘captain’. Ik gaf ze de opdracht ervoor te zorgen dat om de beurt de tekst hardop gelezen werd en dat ze samen de vragen moesten maken. Zij mochten als alle vragen gemaakt waren, bij mij het antwoordmodel komen halen. Ik vertelde ze dat het een eindexamen tl was. Iedereen ging hard aan ht werk.. Ik ging zelf aan het werk met de groep leerlingen. Daar gebruik ik nog steeds de techniek van reciprocal teaching bij. Tot nu toe heb ik daar het beste resultaat mee. We hebben het uitgebreid gehad over de tekst. Daarna heb ik de leerlingen de vragen zelf laten maken en ging ik een rondje door de klas. Er was goed gewerkt. Leerlingen vonden het ook wel ‘stoer’ om een tl examen te maken en het gaf ze een goed gevoel dat het gelukt was. Terug bij het groepje met de verlengde instructie bleek ook deze groep de vragen goed te hebben. ‘Juf, nu ik de tekst snap, gaan de vragen veel beter’.  Wat een ontdekking! Jammer dat dat pas in havo 4 komt. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat de vragen bij de tekst de leerlingen erg in de weg zitten. Ze richten zich helemaal op het beantwoorden van de vragen en gaan daarbij totaal voorbij aan het begrijpen van de tekst tijdens het lezen.

Posted under activerende didactiek, differentiatie

This post was written by sonjanederlands on maart 30, 2011

1 reactie

woordenschat

Vandaag met de onderzoeksgroep bij elkaar. Een artikel gelezen samen over onderzoeken naar woordenschat. Voor mij wel weer een eye-opener dat je van alles met leesstrategieeen kunt doen, maar dat dit niet helpt als de woordenschat niet in orde is. Reden voor mij om toch weer meer aandacht aan woordenschat te besteden. Ook interessant: een leerling moet van  90-95% van de woorden in een tekst de betekenis kennen, willen ze de tekst goed begrijpen.

Posted under Geen rubriek, woordenschat

This post was written by sonjanederlands on februari 10, 2011

1 reactie