doorgaande leerlijn

Gisteren met twee collega’s bij elkaar gezeten. Heerlijk om samen naar onderwijs te kijken. Met z’n drieeen vertegenwoordigden we klas 1 t/m 6 (van tl naar vwo). We waren de studiemiddag aan het voorbereiden. Daarin komen de leerlijnen tekstbegrip aan de orde. Een volgens mij heel mooie stap als we het daar in alle klassen over gaan hebben en hopelijk gaan proberen de leerlijnen op elkaar aan te laten sluiten. Wordt vervolgd.

Posted under leerlijnen

This post was written by sonjanederlands on januari 26, 2011

1 reactie

Schrijven bij de tekst

Ze komen wat beduimeld terug, de teksten die ik de leerlingen van havo 5 vandaag heb laten lezen. Heerlijk, het lijkt te gaan werken. Geel gemarkeerde stukjes tekst, strepen eronder, woordjes in de kantlijn, een enkel uitroepteken en signaalwoorden die omcirkeld worden, ze maken me blij. Er gaat wat gebeuren tijdens het lezen van de tekst en niet pas erna als de leerlingen de vragen lezen. En het ‘juf, ik kon nu snel terugvinden waar ‘t stond’, klonk me helemaal goed in de oren…

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on januari 18, 2011

2 reacties

vragen stellen

Weer voor het eerst bij elkaar gezeten met onze onderzoeksgroep Nederlands. We mogen dit schooljaar weer met vier docenten Nederlands ontwerpen.Ik verheug me erop om weer een tijd samen met zeer ervaren collega’s aan de slag te gaan met het verbeteren van ons onderwijs en tot mijn grote vreugde nemen we  tekstbegrip als onderzoeksterrein.  

Tijdens ons eerste gesprek vandaag kwamen we op het belang van woordenschatonderwijs en op het stellen van vragen bij de tekst. Twee voor mij heel belangrijke punten merkte ik en toch moet ik bekennen dat deze onderdelen nog steeds geen expliciete plaats innemen in mijn lessen tekstbegrip. Vreemd eigenlijk, dat vraagt om goede voornemens….

Posted under activerende didactiek, onderzoek

This post was written by sonjanederlands on december 9, 2010

Tags: ,
2 reacties

Studiemiddag

De eerste studiemiddag dit jaar stond voor een deel in het teken van begrijpend lezen. Vorig jaar hebben vier collega’s onderzoek gedaan naar begrijpend lezen. Zij kregen de kans om hun resultaten te presenteren. ‘Schrijven voorafgaand aan lezen’ was het eerste onderzoek. Daarna werden de resultaten gepresenteerd van het gebruik van Diataal om leerlingen op te sporen die moeite hebben met begrijpend lezen en daar gericht actie op te ondernemen. Daarna doorgegaan met Nieuwsbegrip. De docenten die hier al mee werken, hebben gekeken naar problemen waar ze tegenop lopen en mogelijke oplossingen. De rest heeft gekeken naar wat de mogelijkheden zijn van Nieuwsbegrip zodat ook zij een goede afweging kunnen maken om dit middel te gaan inzetten. Een vruchtbare middag.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on november 23, 2010

Reageren?

Begrijpend lezen centraal

In een rondje tijdens de sectievergadering, waarbij iedereen kon aangeven aan welk onderwerp dit jaar de meeste aandacht besteed zou moeten worden,  kwam begrijpend lezen als belangrijkste naar voren. Een prachtig uitgangspunt om dit jaar samen te zoeken naar verbetering van ons leesonderwijs. Fijn ook dat er een bereidheid blijkt om de gesprekken gaande te houden tussen onder- en bovenbouw om zo samen naar een beter resultaat te streven. Ik verheug me erop…

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on november 23, 2010

Reageren?

Inspiratie opgedaan bij conferentie begrijpend lezen

Vanochtend oog in oog met Aboutaleb, de burgemeester van Rotterdam. Hij opende de conferentie begrijpend lezen van de CED groep. Nieuwsbegrip bestaat vandaag 5 jaar en dat werd gevierd met deze conferentie. Aboutaleb verwees nog even naar Wilders: je komt vrijwillig naar een land en wordt gedwongen de taal te leren. Een verder aardige toespraak met veel verwijzingen naar hoe lastig het is een taal onder de knie te krijgen; taal is meer dan communicatiemiddel, taal is ook een cultuurdrager.

Daarna wat cijfers waarin de bezorgdheid moest doorklinken over het begrijpend lezen. Nederland behoort nog tot de zes beste landen op de wereld, maar kachelt achteruit in de prestaties.

Prof. van den Broek van de universiteit Leiden ging dieper in op wat er gebeurt bij begrijpend lezen, wat er mis kan gaan en hij beloofde ook wat je er aan kon doen, maar dat laatste kwam helaas niet zo heel goed uit de verf. Er komt binnenkort een programma voor het onderwijs van zijn hand, dus hij wilde nog niet alles prijs geven. Indrukwekkende filmpjes van hersenen die aan het lezen waren. Goede lezers leggen verbanden, is me bijgebleven. Zwakke lezers hebben hier moeite mee. Er zijn twee zwakke groepen lezers. De ene groep springt tijdens het lezen alleen terug binnen de zin. De andere groep maakt net als de goede lezers sprongen in de tekst, maar springt niet naar de goede plekken en spreken verkeerde achtergrondinformatie aan. Er komen oplossingen voor deze twee groepen.

Daarna deed Hilde Hacquebord dit nog eens dunnetjes over en maakte volop reclame voor Diataal, een prima programma om te signaleren hoe goed (of hoe slecht) leerlingen zijn in begrijpend lezen.

Met een beetje bloedeloze  formumdiscussie sloot het ochtendprogramma. Helaas kwam de inspecteur van onderwijs niet zo veel aan het woord Ik vond het wel interessant te horen wat hij vond van de stand van zaken in het v.o. Hij verbaasde zich erover dat zo weinig docenten aan konden geven wat de doelenvoor dat jaar waren voor de leerlingen. Steeds werd verwezen naar de methodedoelen.

Lekkere lunch, goed geregeld. Daarna twee workshops. De eerst het meest inspirerend. Leuke presentatie van Tessa van Schie van het Comenius. Zetten heel succesvol Nieuwsbegrip in. Hebben vakdoceten van andere vakken er inmiddels bij betrokken (taalbeleid) en scoren goed op eindexamens.

Er kwam nog een workshop. Ik leefde weer mee met mijn leerlingen die mij nog aan moeten het zesde uur. Niet te doen… Gelukkig ook nog wel aardig, al was dit wat minder boeiend dan de vorige workshop. Hierin werd ingegaan op leesstrategieen. Nu niet globaal lezen. enz. Dat zijn volgens mij ook leesdoelen… Maar op samenvatten, vragenstellen, enz.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on oktober 13, 2010

Tags: ,
1 reactie

Beter lezen in vijf stappen

Vandaag in mijn achterstallige vakliteratuur gedoken. Aardig artikel in Van 12-18, oktober 2010 over ‘beter lezen in vijf stappen’. Niet heel vernieuwend..  Op de basisschool besteden we veel tijd aan zelf lezen, leesplezier opbouwen en de rust vinden om lekker weg te duiken in een boek. In het v.o. ben ik dit inderdaad nog niet tegen gekomen. Het CPS biedt vanaf 1 december de Vrij Lezen box aan en geeft trainingen. Dit ‘Vrij Lezen’ concept zou zichzelf al bewezen hebben in Amerika.

De vijf stappen voor het vrij lezen zijn als volgt samen te vatten: 1. bepaal de interesses van de leerling. 2. kies het juiste leesmateriaal voor de leerling. 3. organiseer voldoende tijd om te lezen. 4. zorg voor individuele verwerking. 5. laat er interactie zijn over het gelezene.

Leuk is dat in de Pilotscholen meer vakken hebben meegedaan dan alleen Nederlands. Prima uitgangspunt voor taalbeleid binnen een school.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on oktober 10, 2010

Reageren?

tekstbegrip hoog op agenda

Afgelopen donderdag sectieoverleg. Iedereen kon aangeven wat voor hem of haar hoog op de agenda zou moeten als belangrijk onderdeel om als sectie mee aan de slag te gaan. Tekstbegrip werd het meest genoemd. Fijn dat we dit jaar samen mee aan de slag gaan. Kan ik vast nog een hoop van opsteken…

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on oktober 9, 2010

Reageren?

verbaal voetbal

Leerlingen motiveren om een tekst te lezen blijft voor mij lastig. Geinspireerd door de publicatie activerende werkvormen van Flokstra http://inspiratiekringdidactiek.yolasite.com/resources/Activerende_werkvormen.pdf  heb ik gisteren met vwo 4 verbaal voetbal ‘gespeeld’ in de hoop hiermee de motivatie te vergroten om een tekst te lezen. Er was direct belangstelling van de leerlingen, vooral van de jongens: eindelijk actie in de tent bij dat toch wat saaie vak Nederlands. Hier en daar een verschrikte uitroep van een meisje dat ‘niks van voetbal’ weet. De spelregels uitlegd, aanvoerder gekozen en toen met de tekst laten ‘trainen’. De jongens bleken erg geinteresseerd in het spel, maar minder in de training. De jongens wonnen de tos en mochten beginnen. Al snel wisten ze geen antwoord op de vraag en ging de bal naar de overkant. Leuk was dat elke leerling maar 1 vraag mocht beantwoorden, waardoor iedereen mee moest doen. De jongens kwamen al snel op achterstand. De betrokkenheid bleef groot. Ik had eigenlijk verwacht dat ze zouden protesteren tegen het feit dat het om een tekst met vragen zou gaan, maar ze gingen goed op in het spel. De jongens verloren uiteindelijk en ik denk dat het me wel lukt om dit spel nog een keer te spelen en dat de jongens dan zich beter willen voorbereiden om niet te verliezen. Ik probeer het denk ik nog een derde les, door ze voor elkaar vragen te laten maken.

Spelregels:

- twee ploegen – twee aanvoerders – tossen om wie er mag beginnen – de eerste ploeg krijgt een vraag over de tekst – fout? bal naar de tegenstander – goed? balbezit – na drie vragen goed beantwoord, 1 punt – gele kaart als iemand voor mijn beurt schreeuwt – of tegen scheidsrechter in gaat – twee gele kaarten levert een rode kaart op, (tijdelijk) uit het spel, bal naar de tegenpartij

Posted under Geen rubriek, leerstijlen, lessen

This post was written by sonjanederlands on oktober 9, 2010

Tags:
2 reacties

koppeling schrijven lezen

‘Juf, u legt tenminste iets uit’. Wat heerlijk om te horen. Twee meisjes komen naar mijn daltonuur. Ze moeten een samenvatting CSE maken als oefening en hebben geen idee hoe ze de juiste informatie uit de tekst moeten halen. Het is een betogende tekst en ik laat ze zien hoe een SEXI argument eruit ziet. http://www.debatblog.nl/2009/12/16/hoe-maak-je-een-argument-overtuigend/. Ik refereer aan het moment dat ze zelf een betoog schrijven. Dan beginnen ze ook met een statement, ze leggen daarna uit en geven soms een voorbeeld. We gaan nu samen op zoek naar de statements in de samenvattingstekst. Ze zien nu eerder wat toelichtingen zijn en wat voorbeelden zijn. Ik heb weer een klein invalshoekje waar ik weer verder mee kan…

Posted under lessen, schrijven en lezen

This post was written by sonjanederlands on oktober 7, 2010

Tags:
Reageren?